Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/etenanyj/domains/przystanekfirma.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4781

Metoda 5s – recepta na 200% normy

Chcesz wprowadzić duże oszczędności w swojej firmie, nie ponosząc dużych kosztów? Jest idealna metoda. Jak wiadomo, tam gdzie jest porządek, pracuje się lepiej. Praktyka dowodzi, że dzięki tej metodzie pracownicy mogą w tym samym czasie zrobić 200% tego co zwykle, albo więcej. Szkolenie 5s kosztuje tyle samo co inne, ale już wdrożenie jest o wiele tańsze, bo i metoda 5s jest prostsza.
Metoda 5s to 5 prostych kroków, które musisz wykonać.

Krok 1 – Segregacja

5 kroków w metodzie 5s

Kroki metody 5s

Rozejrzyj się po stanowisku pracy. Zwróć uwagę na przedmioty, które po prostu Ci przeszkadzaj. Wskaż też takie, których dawno ich nie używałeś. Takie, które są na stanowisku tylko po to, bo kiedyś mogą się przydać.
Przyjrzyj się czy rzeczy, których potrzebujesz, masz pod ręką.
Dobrą praktyką jest przygotowanie sobie czerwonych etykiet, którymi możemy oznaczyć te przedmioty, które są na stanowisku zbędne.
Przyklej je na te przedmioty, których nie potrzebujesz na stanowisku. Zepsute, niepotrzebne, nieużyte od roku inne, które w twojej opinie (w opinii użytkownika stanowiska pracy), są tam niepotrzebne. Ludzie mają tendencję do twierdzenia, że te rzeczy jednak są potrzebne. Opieraj się więc na faktach. Pytaj do czego potrzebujesz tego przedmiotu. Jak często go używasz? Do czego go używasz? Tak łatwiej być obiektywnym.

Niepotrzebne przedmioty usuń ze stanowiska. Te, co do których nie jesteś pewien, możesz odłożyć do bufora, do decyzji.

Krok 2 –  Systematyka

W tym kroku metody 5S szukamy miejsce na wszystkie rzeczy potrzebne. Znajdujemy optymalne położenie dla przedmiotów, które zostały nam po segregacji.

Zastanów się, czego używasz najczęściej, co musisz mieć najbardziej pod ręką. Zastanów się jak będzie Ci najwygodniej po nie sięgnąć. Cały czas myśl o swojej wygodzie. Aby dobrze Ci się pracowało na tym stanowisku. Te miejsca oznacz odpowiednio, żeby było wiadomo, że od teraz tu odkładasz dany przedmiot. Dla przedmiotów, które mają wisieć (np. klucze) stwórz tablicę cieni.
Słuchaj operatorów, którzy pracują na danym stanowisku. Oni najlepiej wiedzą jak wygodnie wykonać swoją pracę.

Krok 3 – Sprzątanie

W tym kroku zajmujemy się usunięciem kurzu, brudu i innych zanieczyszczeń na stanowisku pracy i w jego obrębie. Ten krok, tak jak pozostałe, należy wykonywać systemowo. Zastanów się co ma być posprzątane, jak to zrobić i wyznacz na przyszłość jak często takie sprzątanie a się odbywać. Pierwsze sprzątanie będzie trwało najdłużej. Później jednak sprzątanie trzeba wdrożyć jako rutynową czynność, którą wykonujesz np. 5 minut przed zakończeniem pracy. W ten sposób zmienisz w rutynę coś, co często jest wyzwaniem. 5-10 minut dziennie nie będzie obciążeniem dla Ciebie, czy operatora. Sprawi za to, że stanowisko, będzie cały czas schludne, a komfort pracy wyższy.

Krok 4 – Standaryzacja

Teraz określisz jak będzie standardowo wyglądało Twoje stanowisko pracy. Coś co sobie wcześniej zaplanowałeś wcielisz teraz w życie. Oznacz wyznaczone miejsca odkładania narzędzi i półproduktów. Powieś na stanowisku wizualne instrukcje, które będę podpowiadały co jak ma wyglądać.

Krok 5 – Samodyscyplina

Udało Ci się. No prawie. We wdrożenie czterech pierwszych kroków metody 5s włożyłeś dużo energii. Teraz należy ten stan utrzymać. Niby łatwe, a jednak kłopotliwe. Tu najwięcej zależy od bycia konsekwentnym i świadomości.
Popatrz na swoje stanowisko i pomyśl, że każde nie chcę mi się może zniweczyć Twoje starania.
Teraz pracuje Ci się łatwo, nie szukasz narzędzi, półproduktów, dokumentów. Nie popełniasz tylu błędów. Nie marnujesz czasu.
Samodyscyplina jest trudna, ale jednocześnie łatwa. Właściwie wszystko jest już zrobione – teraz trzeba tylko to utrzymać. Na pewno Ci się to uda. A jeśli będziesz już mistrzem samodyscypliny, zacznij myśleć co by tu udoskonalić.