Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /home/etenanyj/domains/przystanekfirma.pl/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4781

Zmienne oraz stałe koszty prowadzenia firmy

Własna działalność gospodarcza to świetna alternatywa dla etatu. Jeśli tylko mamy jakiś pomysł na to, co chcielibyśmy robić i do tego możemy świadczyć swoje usługi konkretnej grupie osób to warto założyć swoją własną firmę. Pamiętać jednak należy o tym, że spotkamy się nie tylko z samymi zyskami. Czekaja nas także wydatki.Zarówno takie, które musimy ponosić każdego miesiąca, jak nieregularnymi, związanymi z profilem naszej działalności oraz inwestycjami. Są zatem koszty prowadzenia firmy od których nie uciekniesz, ale i takie, których możesz uniknąć lub mądrze zaplanować.

Stałe koszty prowadzenia firmy

Koszty prowadzenia firmySkupmy się najpierw na tych ważniejszych, stałych kosztach. Przede wszystkim wchodzą w nie wszelkiego rodzaju podatki oraz składki takie jak comiesięczny ZUS (dla młodych, świeżych przedsiębiorców wynoszący niecałe 500 zł, po dwóch latach prowadzenia firmy rośnie już do ponad tysiąca złotych), VAT jeśli jesteśmy jego płatnikami czy podatek dochodowy odprowadzany najczęściej każdego miesiąca. Do tego dochodzą opłaty związane z prowadzeniem księgowości, bez względu na to czy korzystamy z usług księgowej, programu do samodzielnej księgowości, czy moim zdaniem najlepszego modelu, czyli księgowości hybrydowej. W tym przypadku możemy spróbować szukać oszczędności, jednak warto pamiętać o tym, aby na samym początku nie ryzykować z osobiście prowadzoną księgowością. Łatwo jest bowiem o pomyłkę, która może być dla nas bardzo nieprzyjemna podczas kontroli skarbowej. Dopiero kiedy załapiemy o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi, możemy skorzystać jedynie z aplikacji, która ułatwia cały proces prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jeżeli prowadzimy sklep bądź zwyczajnie potrzebujemy biura poza domem, to czynsz i opłaty za media również będą wchodziły w skład comiesięcznych wydatków. Możemy również wydzielić część mieszkania/domu na pomieszczenie biurowe i jako koszty potraktować odpowiednią część naszych domowych rachunków, które będą odpowiadały części biurowej.

Koszty zmienne prowadzenie działalności gospodarczej

Oprócz stałych kosztów musimy się liczyć z nieregularnymi, które ponosić będziemy w określonych przypadkach. Może to być konieczność uzupełnienia przyborów biurowych, zakupu jakiegoś specjalnego surowca czy skorzystania z usług podwykonawcy. Czasem także będzie trzeba zainwestować w dobrą reklamę czy w jakiś sposób przerobić firmową stronę internetową. Potencjalnych, zmiennych kosztów prowadzenia działalności nie da się wyliczyć dla każdej branży i każdego przedsiębiorcy, jednak należy pamiętać o tym, że będą one występowały. Czasem nawet możemy się bardziej cieszyć z tych stałych, gdyż można je chociaż przewidzieć.